ÇGD’den OHAL raporu: 103 gazeteci tutuklu

Çağdaş Gazeteciler Derneği, OHAL döneminde 1 yıllık basın raporunu açıkladı. Rapora göre, 318 gazeteci gözaltına alındı, 103 gazeteci tutuklandı, bin 404 basın mensubu işinden oldu.

Çağdaş Gazeteciler Derneği (ÇGD), 2015 yılından bu yana üçer aylık periyotlarla yayınladığı, “Medya Raporu”nun 2017 Nisan- Mayıs- Haziran dönemini kamuoyu ile paylaştı. Basına, gazeteciliğe, ifade özgürlüğüne ve gazetecilere dönük baskıların son dönemde artış gösterdiği ifade edilen raporda, ek olarak “15 Temmuz Darbe Girişimi”nden bu yana basına yönelik baskı ve ihlallerin verileri yer aldı.

Rapora göre, Nisan- Mayıs- Haziran aylarında 2’si yabancı 39 basın çalışanı gözaltına alındı ve bunlardan 26’sı tutuklandı. Basın mensuplarına açılan 39 davanın görülmesine devam edildi, bunlardan 20’si sonuçlandı ve 15’inden hapis cezası çıktı. Bu üç aylık dönemde, 8 internet haber sitesine erişim engeli getirildi, 6 basın mensubu darp edildi, 1 basın mensubunun evi kurşunlandı, 3 yabancı basın mensubu sınır dışı edildi ve 89 basın çalışanı işten çıkartıldı.

OHAL’DE 103 GAZETECİ TUTUKLANDI 

Raporda, OHAL’in birinci yıl dönümüne ilişkin bilançoya da yer verildi. Buna göre, OHAL’in birinci yılında, 318 basın mensubu gözaltına alındı, 103 basın mensubu tutuklandı, 18 gazeteci hedef gösterildi, 1 gazeteci yaşamını yitirdi, 2 haber sitesi kapatıldı, 25 haber sitesine erişim engeli getirildi, 147 medya kurumu kapatıldı, bin 404 basın mensubu işinden oldu, 32 parlamento kartı iptal edildi, 624 basın kartı iptal edildi, 4 yabancı basın mensubu sınır dışı edildi ve 1 basın mensubunun evi kurşunlandı.

HALKIN HABER ALMA HAKKI ENGELLENİYOR

Raporda, medyanın bugünkü durumuna ilişkin değerlendirmelerde de bulunuldu. Raporda, basına yönelik baskılar “Baskı artık doğrudan haberin asıl sahiplerini, yani halkı; seni beni hepimizi hedef alıyor” sözleriyle değerlendirildi ve AKP hükümetinin basını baskı altına almak isterken yurttaşların bilgilenme ve özgür karar verme iradelerini yok etmeyi amaçladığını belirtildi. Raporda, Cumhuriyet gazetesi yazar ve yöneticilerinin, Sözcü gazetesi çalışanları, ÇGD Bursa Şubesi yöneticisi Ozan Kaplanoğlu ve eski gazeteci CHP Milletvekili Enis Berberoğlu’nun tutuklanmasına tepki gösterildi.

REFERANDUM ÖNCESİ RTÜK YASASI’NDA DEĞİŞİKLİK

Raporda, referandum öncesinde Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) Yasası’nda yapılan değişikliğe de dikkat çekilerek, “Türkiye’nin kaderini belirleyecek ‘başkanlık sistemi’ne ilişkin Anayasa değişikliği referandumu sürecinde, sadece AKP’nin ‘EVET’ tercihine yer veren ve üstüne ‘HAYIR’ tercihinde bulunanlara yönelik hakaret içerikli yayınları görmezden gelirken, ‘HAYIR’ tercihine ilişkin görüş açıklanan programlar işlem kapsamına aldı” ifadeleri kullanıldı.

EL KONULAN MALLAR AKP’YE YAKIN ŞİRKTELERE 

OHAL kapsamında el konulan yayın organlarının AKP’ye yakın şirketlere verildiğinin hatırlatıldığı raporda, “Samanyolu TV, Kanaltürk TV, Burç FM, Kanaltürk Radyo, Radyo Mehtap ve Radyo Cihan, AKP iktidarına yakın Turkuvaz Medya Grubu’na ilansız ve ihalesiz şekilde satıldı. Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF), KHK’larla kapatılan Can Erzincan Tv, Barış Tv, Cuma radyo, Herkül FM, Ört TV, Ört FM, Nazar gazetesi, Yerel Bakış gazetesi, Turgutlu Havadis gazetesine ait malzemeleri satışa çıkardı” denildi.

‘MAHKUM EDİLSEK DE DİRENECEĞİZ’ 

Raporda halkın haber alma hakkı için gazetecilerin her şeyi göze almaya devam edeceği dile getirilerek, şunlar belirtildi: “Bir kez daha söylüyoruz ki, ‘halkın doğruları öğrenme hakkı’na yönelik ‘bu yeni evre’nin baskı ve ‘yok etme’ uygulamalarına karşı hem kamuyu denetleme göreviyle mesleğini yapan gazeteciler hem de ‘doğru haber alma hakkını’nı savunan vatandaşlar olarak, yargılansak da mahkum edilsek de direneceğiz.”

Dihaber